طراحي فام رنگ خودرو در سال 2012 | گروه بهمن

طراحي فام رنگ خودرو در سال 2012

  • تاريخ انتشار :
طراحي فام رنگ خودرو در سال 2012

شهریار گودرزی / ماهنامه پیام بهمن شماره91

طراحي پوششهاي تجاري رنگ خودرو براي سال 2012و2013 توسط شركت PPG

معماران و طراحان و سازندگان تجاري، هم اكنون مي‌توانند در جريان و مسير تغيير انتخاب فام رنگ، كه طي سال‌هاي 2012و2013 بوجود خواهد آمد قرار گيرند. چون بيشتر مصرف‌كنندگان از محيط اطراف خود آگاه هستند و از اين طريق تحت‌تاثير جريانات اجتماعي،  جمعيتي، مد و طرح‌هاي جديد قرار مي‌گيرند. هر ساله كارشناسان رنگ از سراسر جهان در ماه سپتامبر دور هم جمع مي‌شوند و با توجه به فاكتورهاي طراحي، معماري، مد، سرگرمي، سياست و كسب و كار، اقدام به معرفي يك سري فام‌هاي جديد رنگي مي‌نمايند.

روند تغيير فام رنگ خودرو

بنا به داده‌هاي شركت PPG، فام سفيد، رنگ مورد علاقه مردم جهان براي خودروها مي‌باشد

رنگ سفيد به عنوان محبوب‌ترين رنگ خودرو، در جهان رتبه‌بندي شده است و حدود 21 درصد از رنگ خودرو در سال 2011 سفيد بوده است. بعد از رنگ سفيد  رنگ نقره اي و مشكي رتبه دوم را به خود اختصاص داده است كه حدود 20 درصد از رنگ خودروها را تشكيل داده‌اند.

famrang1

آمريكاي شمالي

فام سفيد براي اولين بار، 20 درصد رنگ خودرو را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم مربوط به رنگ نقره‌اي با 19 درصد، مشكي با 18 درصد، خاكستري با 15 درصد، قرمز و آبي 9 درصد، رنگ‌هاي قهوه‌اي و طلايي و زرد 7 درصد، رنگ سبز 2 درصد و ساير رنگ‌ها نيز1 درصد بوده است.

اروپا

رنگ مشكي با 26 درصد محبوب‌ترين رنگ بوده. رنگ سفيد 19 درصد، نقره‌اي 16 درصد، خاكستري 15 درصد،  آبي 9 درصد، قرمز 7 درصد، سبز 2 درصد و ساير رنگ‌ها 1 درصد بوده است.

آسيا و اقيانوسيه

نقره‌اي ‌با 25 درصد محبوب‌ترين رنگ بوده سفيد 23 درصد، مشكي 17 درصد، خاكستري 8 درصد، قرمز10 درصد، آبي 7 درصد و رنگ‌هاي طبيعي7 درصد و سبز 2 درصد و ساير رنگ‌ها نيز 1 درصد بوده است.

در اين سال‌ها شركت‌هاي توليد رنگ بطور مكرر روند تغيير فام رنگ براي خوودروها را در آينده  ارائه كرده‌اند. در واقع اين شركت‌ها با استفاده از بينش مردم و ارتباط با ديگر شركت‌هاي وابسته به رنگ خودرو، طيف گسترده‌اي از فام را ارائه مي‌كنند.

رنگ يكي از اساسي‌ترين وسايل تجلي بشر است و ظاهر رنگ خودرو فرهنگ، طبيعت، مد، طراحي داخلي و رسانه‌ها توسعه مي‌يابد و محبوبيت رنگ و رنگدانه، فن‌آوري جديد را تحت تاثير خود قرار داده است.

شركت  PPG 70 فام جديد رنگي را براي سال‌هاي 2012و 2013 طراحي و ارائه كرده است، اين رنگ‌ها شامل:

رنگ طلايي درخشان، رنگ نقره‌اي با نفوذ طلايي، رنگ سفيد با پيگمنت‌هاي برجسته، رنگ سفيد نرم كرمي با درخشندگي ذرات پيگمنت، رنگ‌هاي تيره به شكل گلي(خاكي)، رنگ قهوه‌اي با درخشندگي پيگمنت‌هاي صدفي، رنگ آبي تركيب شده با درخشندگي پيگمنت‌هاي ارغواني، رنگ طلايي برجسته و رنگ سبز روشن با اندكي پيگمنت طلايي.

famrang2

شركت PPG  به‌تازگي مطالعه نظرات مصرف كنندگان را در مورد اهميت پوشش و رنگ در خريد خودرو را به اتمام رسانده است كه برخي از يافته‌هاي كليدي اين نظرسنجي عبارتند از:

1- 48 درصد مصرف كنندگان خودرو در پاسخ گفتند: آنها بطور كلي محصولات را بر اساس رنگ انتخاب مي‌كنند.

2- 77 درصد از مصرف كنندگان خودرو گفتند: رنگ بيروني خودرو يك عامل مهم در تصميم خريد خودرو مي‌باشد.

3- 30 درصد مشتريان گفتند: رنگ خودرو يك عامل مهم در انتخاب خودرو است.

4- 31 درصد از مصرف كنندگان گفتند: آنها مايل به پرداخت اضافي‌بها براي يك خودرو هستند تا رنگ دلخواه را داشته باشند.

5- دارندگان اتومبيل‌هاي لوكس و ورزشي و SUV گفتند: كه حاضر به پرداخت اضافي‌بها، جهت انتخاب رنگ خودرو مي‌باشند.

6-40 درصد از مصرف‌كنندگان گفتند: آنها يك طيف وسيع‌تري از گزينه‌هاي رنگي را ترجيح مي‌دهند.

با توجه به تحقيق فوق و تاثيري كه رنگ بر فروش محصولات مي‌تواند داشته باشد نياز است ارتباط تنگاتنگي بين واحد‌هاي فروش و واحد‌هاي مرتبط ايجاد گردد، تا با همكاري هم و ايجاد طيف‌هاي جديد رنگي، سهم بيشتري از بازار خودرو در اختيار گروه بهمن قرار گيرد.