فناوری آينده ی خودروها؛ از رويا تا واقعيت | گروه بهمن

فناوری آينده ی خودروها؛ از رويا تا واقعيت

  • تاريخ انتشار :
فناوری آينده ی خودروها؛ از رويا تا واقعيت

علی عسگری / مجله پیام بهمن شماره 89

 

شايد اگر ژول ورن داستان‌هاي تخیلی و خيال‌انگيز خود را منتشر نكرده بود، برخی از اكتشافات و اختراعات بشر هنوز ميسر نشده بود. زماني كه او در يكي از مشهورترين داستان‌هايش سفر به ماه را پيش‌بيني كرد، كمتر انسان خوش‌باوری فكر مي‌كرد به‌زودی پای انسان به ماه برسد و آنجا را نیز تسخیر کند. گذر زمان مشخص کرد که پيش‌بيني‌ها‌ و داستان‌های ژول ورن در تسريع حركت بشر به سوي اين اهداف بي‌تاثير نبوده است. بدون شک بشریت، برای همیشه به ژول‌ورن، به‌خاطر طرح‌ها و ایده‌هایش بدهکار خواهد ماند!

چندي پيش در خبرها داشتيم که شركت ترافوحيا، طرح خودروهاي پرنده را به واقعيت تبديل كرده و اميدوار است به‌زودي فروش اين خودروهای پرنده، در آمريكا آغاز شود.

شرکت ترافوجیا اکنون تولید محدود خودروی پرنده ترنزیشن خود را آغاز کرده است. خودروی پرنده‌ی واقعی با بال‌های تا شونده که این شرکت امیدوار است بتواند سالانه 200 دستگاه آن را به فروش برساند.

asgariاما چیزی که ذهن‌ها را درگیر کرده است این که، صنعت خودروسازی تا کجا پیشرفت می‌کند و فناوري آینده‌ی خودروها چگونه خواهد بود؟ آيا خودروهاي آينده، آرزوی دیرباز انسان را محقق خواهد کرد و این خودروها علاوه بر حرکت بر روی جاده ها در آسمان نیز  پرواز خواهند كرد؟ آیا آنها می‌توانند روی دریا و دریاچه و اقیانوس  نیز طی‌طریق کنند يا همچنان بر روي زمين خواهند ماند؟

آنچه مسلم است این‌که، صنايع و كارخانجات بر اساس طرح‌هاي ذهني، ايده‌هاي نوینی براي توليد محصولات جديد دريافت کرده و طبق اين ايده‌ها مسير آينده‎ی خود را برنامه‌ريزي مي‌كنند. طراحان صنعتي كه به صورت ذهني كار مي‌كنند طرح‌هاي عملي و غيرعملي و مفهومی منحصر به فردي را خلق مي‌كنند و به این ترتیب براي فناوری فردا برنامه‌ريزي خواهد شد.

اما تكنولوژي خودرو چگونه توسعه پيدا مي‌كند و منشاء این تكنولوژي كه در آن فناوري‌های مختلف به صنايع منتهی می‌شوند كجاست؟ شايد پاسخ به اين سئوال كمي مشكل به‌نظر برسد اما در يك نگاه كلي می‌توان گفت، اگر صنايع جهان را به صورت جزیره‌های مجزا و دور از هم، تصور كنيم كه هر کدام از دانشمندان با توجه به مهارت و تخصص‌ روی یکی از این جزیره‌ها فعالیت می‌کنند و آب، مرز بین این جزایر باشد؛ با گذشت زمان و افزايش تبادل اطلاعات، آب‌ها به آرامی فرو مي‌نشينند و جزیره‌ها به یکدیگر نزديك و نزديك‌تر مي‌شوند؛ طوري كه در آينده‌اي نه چندان دور، دنیای  فناوري سرزمين يكپارچه‌اي خواهد شد كه در آن جريان اطلاعات از صنعتي به صنعتي ديگر با سرعت زیاد و بسيار راحت انجام خواهد شد.

از سال‌هاي ابتدایي قرن بيستم كه در آن خودرو به شكل امروزي ظهور پيدا كرد تا امروز كه تحولات بسياري به وقوع پيوسته است، جريان اطلاعات و فناوري را در زمینه‌های مختلف به وضوع مي‌توان ديد. توسعه‌ی صنايع هوافضا، صنايع شيميایي، صنایع فولاد، صنايع الكترونيك و بسياري از صنايع ديگر هر كدام راه خود را در مسیر تكامل صنعت خودرو پيش گرفته‌اند.‌ استفاده از فيبرهاي كربن در سبك‌سازي در صنايع هوافضا، استفاده از پليمرها و سوخت‌هاي با كيفيت بهتر در صنايع شيميایي، فولادهاي مستحكم و سبك‌تر از صنايع فولاد و كنترل‌ها در صنايع الكترونيك همگي باعث رشد و تعالي اين صنعت شده‌اند. ولي سوال این است که آیا اين توسعه باعث خواهد شد خودروهاي آينده، خودروهاي پرنده‌ی هواپيمایی باشند يا خودروهاي قايقي و يا شناور در زيردريا؟

امروز اگر ژول ورن يا ايزاك آسيموف، زنده بودند شاید مي‌توانستند خودروهاي50 تا 100 سال آينده را پيش‌بيني کنند ولي شواهد و روند فناوري در صد سال اخير گواه بر اين موضوع است كه گوتيب دايملر وكارل بنز ستاره سه پَر خود را به‌درستي بعنوان نشان (آرم) خودروهاي مرسدس برگزيدند. تقسیم صنایع به سه گروه اصلی و توسعه‌ی فناوري در گستره‌ی زمين، دريا و آسمان بي‌شك نشانگر اوج نبوغ اين مخترعان قرن بيستم بوده است.

ستاره‌ی سه پَر،  آرم بی‌نظیر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است. این نشان برای اولین بار روی دایملر مدل 1909 دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ 1926. نشان کنونی، حلقه‌ی ساده محاط بر ستاره در تاریخ 1937 طراحی شده است که طرح اولیه آن تا به امروز همچنان پا برجا باقی مانده است.

بدين ترتيب، با گذر زمان و پيشرفت فناوری، با وجود محدوديت‌هایي از جمله ترافيك، تصادف، كمبود پاركينگ و ... نه تنها از اهميت خودروها كاسته نشده است بلكه روز به روز با خلق نوآوری‌های منحصربه‌فرد، راه حل‌هاي مختلفي براي رفع محدوديت‌ها ابداع می‌شود. همان طور كه كشتي‌ها و زيردريایي‌ها در دريا و هواپيماها، فضاپيماها و بالگردها در آسمان بدنبال آن هستند که آخرین پيشرفت‌هاي فناوري صنایع را نشان دهند.

هر چند صنايع مختلف جريان فناوري را به سمت خود مي‌چرخانند اما بي‌شك در آينده و عليرغم پيشرفت‌هاي زياد صنایع، خودروها همچنان روي زمين خواهند ماند اما قدرتمندتر و پیشرفته‌تر.

فناوري‌ها در همه صنايع به سرعت در حال رشد و پيشرفت است و صنعت خودرو با گستره‌ی وسیعی از 90 حوزه‌ی صنعتي و علوم مختلف پيشرفت و تعالي بيشتري را شاهد خواهد بود. نكته ديگر اينکه هيچگاه خودروهایی با فناوری تركيبي (خودروهایي كه به آسمان يا دريا مي‌روند) به توليد انبوه  نخواهند رسید وناگفته پیداست در آينده مرزهاي فناوري‌هاي وسايل نقليه در جهان همان زمين و دريا و آسمان خواهد بود؛ همان تقسیم بندی كه بنيانگذاران فناوری  خودرو در جهان سال‌ها قبل آن را پايه‌گذاري كردند.

تصمیم بر این است که در شماره‌های آینده به فرآیند علم و فناوری در خودروهای امروز و فردا بپردازیم. همان‌هایی که فقط روی زمین حرکت کرده و خواهند کرد اما چگونه و با چه کیفیتی موضوع مباحث آینده‌ی ستون فناوری خواهد بود.

asgari-1

یوهان ژانگ، طراح 21  ساله‌‌ی چینی طرحی مفهومی از خودروی آینده ارائه کرده است که فولکس واگن آکوا نام دارد و می‌تواند روی جاده، یخ، شن و حتی روی سطح آب حرکت کند.