آسا چشم بادامی چند ملیتی | گروه بهمن

آسا چشم بادامی چند ملیتی

  • تاريخ انتشار :
آسا چشم بادامی چند ملیتی

داستان تاسيس شرکت FAW به سال 1953 ميلادي بر مي گردد، زماني که با عرضه يک کاميون، قدم به عرصه توليد خودروگذاشت و خيلي سريع به عنوان اولين شرکت خودرو ساز در چين شناخته شد. اما به دنبال تحولات چند سال اخير در صنعت چين، فعاليت خودرويي اين شرکت به صورت يک خودروساز مستقل و يا جوينت با شرکتهاي بزرگ خودروساز دنيا از جمله جنرال موتورز، فولکس واگن، تويوتا و مزدا، شکل ويژه اي به خود گرفت؛ به طوري که در حال حاضر شرکت FAW علاوه بر توليد خودروهاي تجاري، در زمينه توليد خودروهاي سواري داراي 4 شرکت زير مجموعه است و شرکت FCC که مستقل از اين 4 شرکت به شمار مي آيد به توليد خودروهايB90 ، B70 ، B50 و B30 مي پردازد.

تجربه آسایش با آسا

خودروی B50 که در خانواده سدان ها قرار می گیرد محصول سال 2009 شرکت FCC است. این خودرو که در ایران به نام "آسا" شناخته می شود از نظر ساختار با پلت فرم مزدا 6، ارائه شده و بخش های اصلی دیگرش را با سایر شرکت های معتبر خودرو ساز دنیا به اشتراک گذاشته است طوری که موتور این خودرو ساخت شرکت فولکس واگن و گیربکس آن هم محصول شرکت تویوتا است. از این رو بد نیست بگوئیم" آسا"، ملیتی چینی و قیافه ای ژاپنی دارد.

بهتر است بپردازیم به نامی‌که گروه بهمن برای این محصول جدید در نظر گرفته است. گروه بهمن هم مانند برخی از خودروسازان داخلی معمولا برای نام گذاری محصولات خود از نام های اصلی یا لاتین خودرو بهره می برد ولی این بار از سنت خود پیروی نکرده و این چشم بادامی جدید خود را با نام"آسا" به همگان معرفی کرده است.

"آسا"در زبان فارسی معادل آسودن یا همان آسایش است. ضمن اینکه معانی دیگری همچون زینت، وقار و ثبات هم از آن دریافت می شود. چرا که امروزه با محبوبیت رو به افزایش خودروهای سدان، مفهوم خرید خودرو در حال تغییر است و خریداران خودرو دیگر تنها به دنبال سدانی با ظاهری خاص نیستند، بلکه معتقدند که خودرو باید پاسخگوی نیازهای زندگی شهری و در عین حال آسایش سرنشینان باشد.

هماهنگ با خودروهای امروزی

هر چند شاید ظاهر خودرو آسا، کمی احساس تماشای یک خودروی اروپایی را هم به بیننده القا کند اما طرح کلی خودرو به خصوص در قسمت های جلو شباهت خاصی به خودرو مزدا 6 دارد و این نکته ای است که از دید علاقمندان پنهان نخواهد ماند. طراحی کلی جلو پنجره کوچک این خودرو مانند تمامی خودروهای هم خانواده اش با سایر ویژگی هایش دارای هماهنگی است و با چهره یک خودروی امروزی تناسب دارد.

شکل چراغ های جلوی این خودرو، طراحی ساده و قابل قبولی دارد و از پیچیدگی خاص در آن خبری نیست. همچنین طرح چراغ های عقب این خودرو به صورت ماهرانه و در جای مناسبی طراحی شده است.

در خصوص طراحی قسمت عقب این خودرو می توان گفت هنگامی که مستقیم و بی هیچ زاویه ای از کنار، به این خودرو نگاه می کنید این احساس به شما دست می دهد که گویی خودروی مقابل، یک خودروی هاچ بک است نه سدان که به نظر می رسد ارتفاع بیش از حد قسمت بالایی در صندوق عقب از زمین، در به وجود آمدن این احساس بیشترین نقش را دارد.

مهندس محمد حسین اوصافی مدیر پروژه های سواری شرکت بهمن موتور از تولید فیس لیفت شده این خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: عرضه مدل فیس لیفت شده آسا برای سال آینده در نظر گرفته شده که در برنامه است تا تولید این خودرو با موتور 1800 سی سی محقق شود. وی همچنین برخی از نقاط ظاهری این خودرو را با مزدا 6 مشترک دانست و بیان کرد: از آنجا که شرکت FAW با شرکت مزدا همکاری نزدیکی دارد از این رو تولید این خودرو بر پایه پلت فرم مزدا 6 شکل گرفته است.

نمای داخلی ساده این خودرو ثابت می کند که این خودرو برای تفریح ساخته نشده است بلکه یک خودروی سدان اسپرت و معمولی است اما با کمی دقت و توجه می بینیدکه نمای داخلی از نمای بیرونی الهام گرفته است.

وقتی داخل این خودرو می نشینید حس خوبی به شما دست می دهد. زیرا با ارتفاع سقفی بالغ بر 1435 میلیمتری این خودرو برای افراد بلند قد هم جای کافی در نظر گرفته است. ضمن اینکه با داشتن عرض 1785 میلیمتری و فاصله عددی 2675 میلمتری جای پای زیادی نیز برای همه سرنشینان فراهم کرده که آسا از این نظر برای خانواده های ایرانی بسیار مطلوب است. فرمان راحت این خودرو با حالت های دوار و قوس دار، فرمی زیبا و اسپرت را در دستان راننده قرار می دهد و کلیدهای قرار گرفته روی آن، دسترسی ها را به ابزارهای رفاهی آسان تر کرده است و نمی گذارد که حواس راننده معطوف به جای دیگری شود.

قسمت میانی داشبورد عریض و پهن بوده و در قسمت فوقانی یک صفحه نمایش عریض وجود دارد که اطلاعاتی اعم از دمای داخل کابین ومیانگین مصرف سوخت را نشان می دهد. وقتی در پشت فرمان آسا قرار می گیرید دید خوبی نسبت به اطراف دارید و آینه های جانبی داخل کابین به خوبی، اطراف و پشت سر را در جلوی دیدگان قرار می دهند.

سازگار با محیط زیست

خودرو آسا با طول 4600 میلیمتر، ارتفاع 1435 میلیمتر و عرض 1785 میلیمتر طراحی شده است که در سطح کلاس  خود یک خودروی بسیار مناسب و استاندارد به نظر می رسد. حداکثر وزن آسا بدون در نظر گرفتن سرنشینان 1325 کیلوگرم و با سرنشینان 1775 کیلوگرم است. ظرفیت باک این خودرو 58 لیتر و نوع سوخت مصرفی آن بنزین است.همچنین مصرف سوخت اعلامی کمپانی Fcc برای سواری آسا، حدود 8 لیتر در 100 کیلومتر است.

این خودرو در خصوص ایمنی حرف های زیادی برای گفتن دارد، به طوری که در این زمینه از آخرین نسل ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD بهره مند است. از این رو سیستم مدیریت هوشمند توزیع قدرت ترمز(EBD) نیز در شرایط متفاوت نیروی ترمز مناسب را به چرخ های جلو و عقب منتقل می کند تا خیال تان از ترمز گرفتن در سخت ترین شرایط جاده ای هم راحت باشد.

آسا همچنین به دو ایربگ راننده و سرنشین مجهز است که به گفته اوصافی قابلیت برخورداری تا 6 ایربگ را هم داراست، که در صورت تقاضای مشتری در تولیدهای آینده این امر محقق خواهد شد.

ظاهراً این خودرو برای افراد مسئول در قبال محیط زیست طراحی شده است، چرا که استاندارد یورو 4 آلایندگی را کسب کرده است و یک خودروی ایمن و سازگار با محیط زیست شناخته می شود.

مدیر پروژه های سواری شرکت بهمن موتور، استحکام بدنه این خودرو را بالا ارزیابی کرد و گفت: این خودرو تمام تست های مقاومت بدنه خودرو و ایمنی سرنشینان را با موفقیت به اتمام رسانده و استانداردهای لازم را از شرکت های اروپایی دریافت کرده است. از آنجا که در طراحی و ساخت این خودرو برخی از شرکت های اروپایی هم نقش دارند از نظر ایمنی و استحکام تست های مطمئنی  روی آن انجام شده است.

انتخابی برای سلیقه ایرانی

خودروی آسا مجهز به موتور 1600 سی سی فولکس واگن است که با داشتن گیربکس تیپ ترونیک، قابلیت تبدیل حالت منوال به اتومات را داراست.

گفتنی است اکثر آپشن هایی که برای مشتریان جذاب است تقریباً در این خودرو یافت می شود، سان روف، سنسور دنده عقب برای پارک و سیستم تهویه مطبوع از جمله این موارد هستند.

مهندس اوصافی در ادامه به قابلیت نصب 6 کیسه هوا برای این خودرو اشاره کرد و از دیگر قابلیت های این خودرو گفت: کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشاننده، فرمان هیدرولیک، سیستم ثبت کننده سرعت خودرو (Auto cruser)، سیستم تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک به همراه (sun sensor)، سیستم ضد سرقت، مه شکن جلو و عقب، آینه جانبی برقی و سنسورهای داخل و خارج کابین از جمله امکانات و ویژگی های این خودرو به شمار می آیند که با تجهیزات رفاهی موجود، آن را در سطح خودروهای لوکس و در عین حال مقبول بازار قرار می دهد.

جالب است بدانید که شرکت FCC به جز خودروی B50(آسا) محصولات دیگری همچون B70 و B90 را هم تولید کرده است که در این بین شرکت بهمن موتور تولید خودروی B50 را انتخاب کرده است. به گفته مدیر پروژه های سواری شرکت بهمن موتور دلیل انتخاب B50 از بین این خودروها، مناسب بودن قیمت این خودرو، سازگاری ظاهر و ویژگی های این خودروی سدان با سلیقه مشتریان ایرانی در شرایط فعلی عنوان شده است.

وی همچنین به مذاکره جهت عرضه و ارائه دو مدل B70 و B90 و یک مدل خودرو SUV این شرکت در شرکت بهمن موتور اشاره کرد و گفت در صورت استقبال از مدل B50 در آینده نزدیک به فکر عرضه و تولید خودروهای دیگری از این شرکت خواهیم بود.

جان کلام

به هر حال نباید فراموش کرد که بحث طراحی در تمام حوزه های صنعت، امری تقریباً سلیقه ای به شمار می آید و هیچ گاه نمی توان زیبا و دلچسب یا ناخوش‌آیند بودن طراحی را با دلیل و فرمول خاص اثبات کرد. با این وجود باید منتظر ماند و دید که عکس العمل مشتریان و علاقمندان، به آسا، خودروی جدید گروه بهمن، نسبت به سایر خودروی چینی موجود در بازار، چگونه خواهد بود. عکس العملی که برای مسئولان مجموعه گروه بهمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

پس باید با چشمانی باز سرنوشت‌کودک نوپای‌گروه بهمن را دنبال‌کرد و دید که آیا این نو رسیده درآینده سهم بالایی از خیابان های کشورمان را از آن خود خواهد کرد.

* مینا صباغی