برترین خودروهای مزدا | گروه بهمن

برترین خودروهای مزدا

  • تاريخ انتشار :
برترین خودروهای مزدا

114-11

93 سال پيش نام پيامبر زرتشتيان ايران، يکي از برترين خودروهاي دنيا شد. مزدا از آن خودروسازاني است که سرش به کار خودش است. بي سرو صدا مي آيد، بي سرو صدا قهرمان مي شود . بي سرو صدا دلبري مي کند و بي سرو صدا مي رود. شايد پانزدهمين خودروساز دنيا باشد ولي براي خيلي ها شماره يک است. به ويژه با آن مفهومي هايي که حتي براي بزرگان هم حکم کلاس درس را دارد. کم پيدا مي شود برندي که بتواند موافق و مخالف را جذب کند. پير و جوان را جذب کند. دختر و پسر را جذب مي کند. در روزهايي که اغلب خودروسازان دنيا با ضررو زيان مالي رو به رو مي شدند. اين مزدا بود که نه تنها افت نمي کرد بلکه با سودآوري مواجه مي شد. در تاريخ خودروسازي مزدا 10 خودرو هستند که بيش از بقيه تاثيرگذار بودند. 10 خودروي مطرح . رويايي و فراموش نشدني.

10- مزدا Familia GTX

بين سال هاي 1963 تا 2003 مزدا خودروهايي را توليد مي کرد با عنوان 3 فاميليا. اگر چه اين سري بعدها با عرضه مزدا 3 به عنوان جانشين بازنشست شد ولي بيش از انتظارات موفقيت به دست آورد. مخصوصاً نسخه جي تي ايکس مدل 1992. يک هاچ بک 2 درب فوق اسپرت که درون سينه اش يک پيشرانه 1،8 ليتري توربو گنجانده شده بود. باورکردني نيست که براي اين اسپرت نه چندان بزرگ از مکانيزم انتقال قدرت WD4 (چهار چرخ متحرک) بهره گرفته مي شد. با جثه ريز خود رقيب آلماني هايي پرمدعا شد. با 180 اسب بخار نيرويي که توليد مي کرد به راحتي مي توانست سرعت 180 کيلومتر در ساعت را تجربه کند. اين مزدا يکي از معدود ژاپني هايي بود که مکانيزم اينتر کولر را براي توربو شارژ خود در نظر گرفته بود.

114-6

9- مزدا Shinari Concept

اين شرکت اغلب عادت دارد پيش از عرضه يک نسخه نهايي، ويرايش مفهومي آن را توليد و رونمايي کند. اين اتفاق براي سدان نهايي مزدا 6 هم رخ داد. پديده بي چون و چرا در دنياي طراحي کانسپت هاي سايز بزرگ. سه سال پيش در نمايشگاه لس آنجلس وقتي از اين خودرو رونمايي شد، همه فهميدند که رقيب اصلي تويوتا کمري، فورد فيوژن و مهم تر از همه نيسان آلتيما از راه رسيده است. بر خلاف کانسپت هاي مرسدس بنز و ب ام و هيچ اغراقي نداشت. در کمال سادگي اوج هنر طراحانش را به رخ مي کشيد. با آن رينگ هاي 21 اينچي و آن خطوط مواج توانست سبک جديدي را به مازراتي گرن توريسمو و جگوار XF آموزش دهد.

114-16

8- مزدا 323

حداقل اين يکي را بهتر از بقيه مي شناسيم. محصولي که تمام قد در خدمت خانواده بود. مزدا 323 به قدري خوب بود که فورد از پلت فرم آن براي طراحي مدل اسکورت خود بهره مي برد. اين مزدا با 9 نام مختلف در 7 کشور دنيا از جمله ايران توليد مي شد. غير از آن سدان چهار درب، نسخه هاي هاچ بک 3 و 5 درب وحتي استيشن نيز روي آن ساخته شد. باور نخواهيد کرد اگر بدانيد اين خودرو نسل نهم از خانواده 323ها و در حقيقت آخرين عضو آن بوده است. بهترين مدل 323 با پيشرانه 2 ليتري و جعبه دنده 4 سرعته اتوماتيک بود که 130اسب بخار نيرو داشت. البته در ايران نسخه 1،8 ليتري اش عرضه مي شد. در دوره اي بسيار کوتاه اين خودرو به صورت AWD (همه چرخ هاي متحرک) نيز توليد مي شد.

114-10

7- مزدا Speed3

به عقيده بسياري از کارشناسان خودرويي، اين مزدا واژه اسپرت را به معني واقعي ترجمه کرده است. ظاهري ساده و استاندارد. فقط دو جفت رينگ مسابقه اي و يک هود روي کاپوت. مزدا 3 به تنهايي خواص جوان گرايي داشت چه برسد به اين مدل. اين خودرو طراحي شد تا با بزرگاني چون دوج کاليبر SRT، فورد فوکوس ST و فولکس واگن گلف GTI رقابت کند. اسپيد 3 تنها با يک پيشرانه عرضه مي شود 2،3 ليتري 263 اسب بخاري با 380 نيوتن متر گشتاور، اکيداً پيشنهاد شده براي آن از بنزين اکتان 91 استفاده شود. اين پيشرانه براي سه سال متوالي در ليست 10 قواي محرکه برتر دنيا قرار مي گرفت. شتاب صفر تا 100 آن 5،6 ثانيه و پيمانش يک چهارم مايل (402 متر) نيز 14،1 ثانيه با سرعت 161،9 کيلومتر در ساعت ثبت شده است.

114-9

6- مزدا 6

شيناري را به ياد داريد؟ اين خودرو مدل نهايي آن کانسپت است. يک خانوادگي سايز بزرگ که آنقدر خوب است که کل اروپا و امريکا را گرفتار خود ساخته. از سال 2002 يعني نسل اول مزدا 6 تا کنون بيش از 1 ميليون  دستگاه از آن فروش رفته است. رکودي بي نظير براي محصولي در اين کلاس با آن همه رقيب. مزدا 6هاي نسخه 2014 آغازگر دوران جديد طراحي هاي جسورانه شرکت بودند. اين خودرو که در بازار ژاپن و چين به اسم آتنزا شناخته مي شود با پيشرانه 2،5 ليتري خود مي تواند 183 اسب بخار نيرو توليد کند. به گفته مجله موتورترند مزدا6 دوران پادشاهي هوندا آکورد هم وطن را به پايان رسانده است. مزدا با اندک تغييراتي در آن، يکي از مدعيان اصلي مسابقات جي تي شده است.

114-3

5- مزدا Furai Concept

واژه تحسين برانگيز واقعاً کم است. بياييد اعتراف کنيم اين خودرو يکي از بي نظيرترين کانسپت هاي تاريخ است. با اينکه 6سال از توليد آن مي گذرد ولي باز هم ذات آينده نگرش چشم ها را خيره مي کند . روزي که فيوراي است. اين تعبير را مي شود به خوبي در طراحي منحني وار بدنه مشاهده کرد. اين خودرو در عين اينکه يک مفهومي بود ولي يک مسابقه اي تمام عيار را به نمايش مي گذاشت. قواي محرکه بسيار پيچيده آن از نوع چرخان با 450 اسب بخار قدرت بود. فيوراي در اغلب بازي هاي کامپيوتري به عنوان جايزه نهايي و يکي از محصولات انتخابي معرفي مي شد.

114-7

4- مزدا Cosmo

بي ترديد متفاوت ترين محصول مزدا بايد همين مدل باشد. کوپه اي دو درب با درب موتوري بسيار کشيده. توليدش از 1990 آغاز شد و تا 1995 ادامه پيدا کرد. مي دانيم مزدا کمتر تمايلي براي ساخت خودروهاي لوکس دارد. کازمو در حالي وارد بازي شد که يکي از اشرافي ترين توليدات اين شرکت و شاد خودروسازان ژاپني دهه 90 بود. براي اين خودرو يک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتيک در نظر گرفته شده بود. قواي محرکه نيز شامل يک پيشرانه 2 ليتري با 300 اسب بخار و 402 نيوتن متر گشتاور مي شد. اين خروجي فوق العاده به دليل حضور مکانيزم دو توربو براي تقويت سازي بوده است. اين ساختار قواي محرکه را پيش تر روي پورشه 959 ديده بوديم. بد نيست بدانيد به دليل مسائل ايمني سرعت نهايي روي 180 کيلومتر در ساعت قفل شده است.

114-5

3- مزدا 787B

اغلب شرکت ها با اضافه کردن دو جفت رينگ اسپرت به توليداتشان لقب اسپرت مي دهند. اما مزدا که خود اصالتاً اسپرت ساز است تنها به اين محصول خود مسابقه اي واقعي مي گويد. مزدا 787 اخرين خودروي تمام مسابقه اي بود که با پيشرانه چرخان در ميادين ظاهر مي شد. شاسي فوق سبک آن از فيبر کربن و کولار تهيه شده بود. سيستم تعليقش از Bilstein تهيه شده است. حجم پيشرانه 2616 سي سي با چهار اهرم دوراني بود. جعبه دنده 5 سرعته دستي آن با همکاري پروشه آلمان طراحي شده بود. تايرهاي 18 هم از دانلوپ تهيه شده بود. گفته مي شود بسته به نوع سوخت مصرفي قدرت پيشرانه بين 700 تا 900 اسب بخار تغيير مي کرد.

787b

2- مزدا RX7

يک ژاپني اگر بخواهد دو خودروي اسپرت را از بين تمام گزينه هاي موجود انتخاب کند. حتماً يکي از گزينه ها RX7 خواهد بود. پديده ي بي نظيري که يک سره بين سال هاي 1978 تا 2002 توليد مي شد. اما آنچه در اين ليست گنجانده شده مربوط مي شود به نسل سوم اين توليدات يعني FD، به طرز اعجاب آوري 276 اسب بخار نيرو از پيشرانه 1،3 ليتري دو توربوي آن بيرون کشيده مي شود. باور نخواهيد کرد اگر بدانيد در طراحي قواي محرکه آن از شرکت هيتاچي نيز کمک گرفته شده بود. شارژرهاي اين کوپه در دور موتور 1800 rpm مي تواند 7،0 واحد Bar بوست داشته باشد. در دور موتور 4000rpm نيز شاهد افزايش 7،0 بار ديگر هستيم و در گام سوم 6،0 بار افزايش نيرو را شاهد هستيم. رينگ هاي 17 با توجه به جثه کوچکش ايده جالبي به نظر مي رسد.

114-15

1- مزدا Miata

چه توقعي داريد؟ حتماً بايد يک سري از آن اسپرت هاي سايز بزرگ يا از آن مفهموي عجيب و غريب باشد؟ در مقابل شما محبوب ترين خودروي تارخ مزدا قرار گرفته است. مدل MX5 يا به قول ژاپني ها مياته. شايد بيش از ژاپني ها و در کل آسيايي ها اين آمريکايي ها باشند که درگير اين خودرو شده اند. نمي شود قبول کرد که توليد اين کوپه سايز کوچک از سال 1989 تا امروز همچنان ادامه دارد. رقابت اين مزدا با ام جي MGB، فيات 124، آلفا رومئو Spider و لوتوس Elan  آغاز شد. ولي چند سال که گذشت مزدا مياته به طرز فاحشي خودش را از بقيه رقبا بالاتر کشيد. بهترين پيشرانه براي اين خودرو 2 ليتري 167 اسب بخاري در نظر گرفته شده بود. مياتا در حال حاضر رقيب اسپرت هاي مطرحي چون سوبارو BRZ و ميني کوپر S است.

114-14

114-8

منبع: دنیای خودرو