خودروهای الکتریکی BMW | گروه بهمن

خودروهای الکتریکی BMW

  • تاريخ انتشار :
خودروهای الکتریکی BMW

ماهنامه پیام بهمن شماره 99 / ترجمه: مهدی سلطانی

نرخ فروش خودروهای الکتریکی ممکن است رو به کاهش باشد اما این موضوع باعث نشده است که اراده بی.ام.دابلیو در ارائه وسائل نقلیه کم مصرف سست شود. در تاریخ 13 ژوئن، خودروساز آلمانی اولین نمایشگاه سری i خودروهای الکتریکی و هیبریدی خود را افتتاح کرد. محل برگزاری این نمایشگاه پارک با شکوه لین واقع در شهر لندن بود. بی. ام. دابلیو محدوده جدید خودروهای خود را در انتهای نمایشگاه جایی که خودروهای فاخر وجود دارند قرار داده است.

قیمت ها هنوز اعلام نشده اند اما نخستین مدل که یک خودروی تمام الکتریک بی.ام.دابلیو مدل i3 است و در سال 2013 برای فروش ارائه می شود برای اشخاص پولدار و به اصطلاح بالاشهری طراحی شده است. یان رابرتسون که یکی از اعضای هیئت مدیره بی.ام.دابلیو است گفت که این خودرو بدنبال ماشین اسپرت هیبریدی i8 خواهد آمد و قیمت آن بالغ بر 100000 پوند (126000 دلار) است.

خودروسازان باید ماشین های الکتریکی و هیبریدی را در برخی کشورها به فروش برسانند تا به کاهش میزان آلودگی هوا کمک کنند. آقای رابرتسون در ادامه اظهار داشت که با این وجود حداقل در دهه آینده موتورهای احتراق داخلی به تسلط خود ادامه خواهند داد البته با مصرف بهینه تر. او انتظار دارد فروش خودروهای هیبریدی به میزان چشمگیری در این دوره افزایش یابد.

بی.ام.دابلیو درآمد گزاف خود را تنها مدیون برند خوشنام خویش نیست، خلاقیت و نوآوری هایی را که همراه با خودروهای بی.ام.دابلیو پا به عرصه ظهور می گذارند را نباید نادیده گرفت. یکی از این نوآوری ها استفاده بیش از حد از کربن- فیبر در ساخت قالب قسمت های بدنه خودرو است. کربن- فیبر به لحاظ قدرت با فولاد برابری می کند اما 50 درصد از آن سبک تر است. این فن آوری باعث شده است که مهندسان بی.ام.دابلیو بتوانند تنوع کار خویش را افزایش داده و از سویی عملکرد خودروهای خویش را بهبود بخشند. آقای رابرتسون می گوید ساختار کربن- فیبر در تست های تصادف ثابت کرده که از قدرت فوق العاده ای برخوردار است به گونه ای که آنها توانسته اند برخی از اجزای خودروهای فولادی را حذف کنند. او اضافه کرد: «البته راهی که پیمودیم چندان هم آسان نبود. برای انتقال تکنولوژی کربن- فیبر از صنعت هوا فضا به خودرو، شرکت بی.ام.دابلیو و تأمین کنندگان آن چالش های بسیاری را در پیش را داشته اند بعنوان مثال پیدا کردن راهی برای نیمه اتومات کردن فرآیند تولید یکی از این چالش ها بوده است. این شرکت همچنین برای ساخت وسائل نقلیه جدید حدود 400 میلیون پوند در یک کارخانه واقع در شهر لایپزیک آلمان سرمایه گذاری کرده است.

بی.ام.دابلیو قصد دارد خودروهای هیبریدی و الکتریکی خود را با چیزی که آن را «پکیج الکتریکی 360 درجه» می نامد به بازار ارائه کند. این پکیج به کاربران اجازه می دهد وسائل نقلیه خود را در خانه شارژ کنند. همچنین کاربران با استفاده از این پکیج می توانند از خدمات متنوعی بهره مند شوند از جمله رزرو جا در ایستگاه های شارژ عمومی. به صاحبان خودروی i3 صرفاً- الکتریکی که قصد دارند به یک سفر طولانی بروند یک ماشین با موتور بنزینی در صورت نیاز داده می شود.

اگرچه هنوز بسیاری از موارد چالش برانگیز است. بی.ام.دابلیو در کنار بسیاری دیگر از شرکت های خودروسازی به دنبال استاندارد کردن دوشاخه برای شارژ خودروهای الکتریکی است. اقای رابرتسون می گوید: «این کار در مقیاس جهانی امکان پذیر نیست». البته گفتنی است که در مقیاس یک منطقه نیز رخ نخواهد داد. چند سال پیش هنگامی که این شرکت اقدام به نصب نقاط شارژ در خانه های رانندگان مینی خودروهای الکتریکی پروتوتایپ کرد تمام شهرهای آمریکا مدل دوشاخه خود را تحمیل کردند که طبیعتاً متنوع بود.

منبع: اکونومیست