مزدا شیناری خودرویی برای آینده | گروه بهمن

مزدا شیناری خودرویی برای آینده

  • تاريخ انتشار : چهارشنبه 5 مرداد 1390
مزدا شیناری خودرویی برای آینده

مترجم: محمد جوادی
ویراستار فنی: علی عسگری

شیناری خودروی مفهومی جدید و جذاب شرکت مزدا است با ظاهری اسپورت و عضلانی. اين خودرو‌ بینشی روشن از طراحی آتي شرکت مزدا را نشان مي دهد. خودروی شیناری همچنین· مهارت· و هنر طراحان و سازندگان شرکت مزدا كه آن را خلق کرده‌اند به نمايش مي‌گذارد.

shinari1

این خودرو علاوه بر اينکه ويژگي جذب و کشش مشتری را دارد حاصل بینشی نو در شرکت مزدا است که يك فرآيند خلاقانه كاملاً جديد را در درون صنعت خودروسازي جهان به وجود ‌آورده است.

اين اولين خودروي شرکت مزدا است كه با شعار «کودو(Kodo): روح حرکت» عرضه می‌شود و خالق این زبان جديد مدیر طراحی شرکت مزدا ايكومائِدا·········· (Ikuo Maeda)است.

طرح و فکر مزدا هميشه مطالعه‌ی حركت بوده است. طرح‌های اسپورت مدل‌هایی نظیر Rx-8 يا مزدا5 با ایده‌ی طراحی ناگار(Nagar) یا «پویایی» يك ويژگي منحصر به فرد دارد: طراحی آنها به‌گونه‌ای است كه در حال حركت يا آماده به حركت به‌نظر مي‌رسند؛ حتي زماني‌كه آنها را پارك كرده‌ايد.

اين ایده‌ای است كه آقای مائِدا و تيمش در آينده بیشتر توسعه خواهند داد. ياسوشي ناكاموتا (Yasushi Nakamuta)، مدیر استوديوي طراحي شركت يوكوهاما، معتقد است كه كودو بیانگر «حركت و جریانی زنده» است.

براي درک ماهيت كودو، مائدا از فرآيند سنتي طراحي خودرو کمک گرفته است؛ فرآيندی که با طراحي منظم بر مبناي رقابت و توسعه شكل خودرو آغاز می‌شود. ولي جالب اينكه وی در این مرحله نمی‌خواست نتیجه کارش شبیه خودرو باشد.

ایکو مائِدا با تلاش براي ثبت حرکت در یک لحظه و خلق شكلي در لحظه‌ی خاص، که همان منشاء احساسی طرح است، ساخت و توسعه شيناري را آغاز کرد. او براي شروع طرح اوليه به‌جاي اینکه از تیم طراحان بين‌المللي‌ استفاده کند و بلافاصله به سراغ طراحی شیناری برود، ابتدا گروهي از متخصصان طراحی و نمونه‌سازی با گِل را در شرکت مزدا انتخاب كرد. وی اهداف اصلي كودو را با تک‌واژه‌هایی که مد نظرش بود براي آنان توضیح داد تا طراحان حالت‌هایی را كه براي طراحي خودرو به دنبال آنها بود با گِل درست کنند. این حالت‌ها عبارتند بودند از «سرعت»، «کشش» و « جذابیت و شیفتگی».

آقای ناكاموتا دراین‌باره می‌گوید:

«درنظر داشتیم حس حرکت و قدرت را با حس انرژي که آماده‌ی رهاشدن است خلق کنیم؛ حالتی شبیه چيتاي آماده‌ی پريدن يا شمشیرزن ژاپنی (کِندو) آماده برای حمله‌کردن . طراحان و قالبگران ما بهترين‌ها در دنيا هستند. لذا ابتدا طراحان متخصص شکل‌دهی قالب روی گِل را· كنار هم جمع كردیم تا با استفاده از مهارت و صنعتگري آنها کار جدیدی ارائه دهیم.

کار طاقت‌فرسایی بود. ابتدا از طراحان خواستيم ماهيت كودو، یعنی همان حركت ديناميك و سرعت، را روی گِل طراحی کنند اما نه به شکل بدنه‌ی ماشین.

سپس روي· انتقال ماهیت حرکت‌های چیتا روی گِل تمركز كرديم.»

در اين مرحله بود كه مائدا طراحان را با قلم‌ها، ماژيك‌هاي جادويي و رایانه‌هايشان گردهم آورد. از استوديوهاي طراحي مزدا در ژاپن، آمريكا و اروپا خواسته شد تا طرح‌هایی را برای ارائه این خودرو دهند تا به عموم معرفي شود. وی يك كوپه چهار در را به‌عنوان خودروی كودو که بايد براي نخستين بار به دنيا معرفي شود انتخاب كرد كه برگرفته از حرکت ذاتی مزداست.

اين استوديوها روي پيشنهادهایی كه دفتر مركزي پذیرفته بود به‌دقت كار كردند. بازهم از متخصصان کار با قالب‌های گلی خواسته شد تا از میان طرح‌های پیشنهاد شده، طرح یا طراح مورد نظرشان را انتخاب كنند تا با همکاری آنان طرح‌ها را به شکل سه‌بعدي درآورند.

در نهايت يك طرح از میان بقيه انتخاب شد. طرحی که آقای چويانگ دوك··· (Cho Yong Wook) ارائه داد. وی قبلاً با مائدا در پروژه‌ی مزدا 2 همكاری كرده بود.

طرح کلی آقای چو درباره‌ی پیوستگی و کشیدگی اتاق از جلو به سمت عقب بود؛ حركتی صعودی به طرف عقب خودرو براي ايجاد حالت شكارچی كه آماده‌ی پريدن و شکار است. در طرح او چراغ‌ها از چشم انسان يا حيوان الهام گرفته شده است.

وی مي‌گويد: «در اين خودرو تمايل به دويدن دیده می‌شود. اميدوارم با دیدن این خودرو این حس در شما القا شود كه اين ماشين زنده است و زير پوست سرد خود، خون گرمی جریان دارد.»

ایده‌ی آقای چو در اندازه‌ی واقعی به شکل یک ماکت گِلی درآمد و سپس به شکلی باورنکردنی طرح سه‌بعدی آن ‌با جزئیات کامل در رایانه طراحی شد و به طراحان اجازه داد تا شیناری را به شکل خودروی واقعی بسازند. بدین ترتیب، اين طراحي‌های سه‌بعدی زيبا و سینمایی ماهیت واقعی خودروي شيناري را نشان داد.

تيم تخصصي خودروسازان با استفاده از ماکت كامل بدنه‌ی گلی و مدل‌هاي رایانه‌ای· بدنه‌ی نهايي را ساختند. همزمان، مهندسان روي استحكام و زیرساخت‌های خودرو كار کردند. شيناري خودرويي است که معنی واقعی حركت و پویایی در آن دیده می‌شود، گرچه جزئيات موادِ به‌کار رفته در بدنه‌ی زيبای آن هنوز یک راز است.

در این اثنا، در استوديوي مزدا در ايروين (Irvine) كاليفرنيا، مدیر طراحي درك جنكينز (Derek Jenkins) تيم خود را موظف کرد فضاي داخلي را برای خودرو طراحی کنند تا مفهوم kodo را دربرداشته باشد.

shinari2

او مي‌گويد: «سرعت از خطوط گسترده‌ی بلندي ایجاد می‌شود که در بخش بيروني منعکس می‌شود و نمود پیدا مي‌كند. اين كشش و زیبایی مديون صنعتگران و مواد باارزش به‌کار رفته در آن است و اين جذابیت از اتاق کشیده و خميده، سبك، باز و جادار حاصل مي شود.»

جولين مونتوس(Julien Montousse)· طراح داخلي فرانسوی با دقت به جمله‌ها و واژه‌های جنكينز گوش داد و پس از درک آن‌ها يك اتاق اسپورت و در عين حال لوكس خلق كرد.

او مي‌گويد: «اين خودرو سريع، تكنيكي و مدرن است. ما مي خواهيم راننده در عين تمركز كامل روي جاده در هنگام رانندگي، احساس راحتي به‌اندازه‌ی ساير سرنشينان داشته باشد.»

بخش داخلي دست‌ساز این خودرو تركيبي است از مواد با كيفيت بالا، از آلومينيوم فشرده‌ی به‌كار رفته در ماشين‌هاي مسابقه‌اي گرفته تا چرم‌هاي لوكس و چوب‌هاي مرغوب. تجهیزات به‌کار رفته در شیناری القاکننده‌ی احساس صنعتی و مکانیکی برجسته‌ای است كه برگرفته از بهترين ساعتهاي سوئيس مي باشد.

اين خودرو بسيار شيك و در عين حال هوشمند است. تجهیزات ارتباطی داشبورد (HMI)· ‌این خودرو داراي سه ويژگي تجاري، تفریحی و ورزشي است كه كاربردهاي متفاوتي را با توجه به وضعیت راننده به او ارائه مي‌دهد؛ از اينترنت گرفته تا انتخاب موسيقي و كنترل حركت.

درست مثل قسمت خارجي، مجموعه‌ای از مدل‌هاي گِلی و ديجيتالی بخش‌هاي داخلي قبل از مونتاژ دقيق نهايي داخل خودرو ساخته شد.

آقای ناکاموتا می‌گوید: «ما با تيم آمريكايي همكاري بسيار نزديكي داشتیم و مدل‌هاي سه‌بعدي را از طرح‌هاي اوليه‌ی آنها ساختيم و تصاویر دیجیتالی سه‌بعدی تمام بخش‌ها را (تا 200 بخش) طراحی کردیم. ولي بخش داخلی به‌واقع در كاليفرنيا ساخته شد و ما بايد بخش داخلي و خارجي را كنار هم قرار می‌داديم.»

گرچه تيم‌هاي طراحي در بخش‌هاي مختلف اقيانوس آرام به‌طور مدام باهم در تماس بودند و بخش داخلي بر مبناي طرح kodo بود، اما لحظه‌اي كه قرار شد بخش داخلي و خارجي در کنار هم قرار بگیرند لحظه‌ی پرتنشی· بود. اما آنها به‌طور کامل کنار هم قرار گرفتند و درنهايت شش ماه پس از شروع پروژه، شيناري تکمیل‌شده و موفق به حرکت شد.

ناكاماتو مي‌گويد: «احساس بسيار خوبي بود. وقتي شیناری واقعی را دیدیم، متوجه شدیم که رؤيا به حقيقت پيوسته است. ما از سی‌جی‌آی (CGI) (تصوير توليد شده توسط كامپيوتر) ایده‌ی خوبي به‌دست آوردیم؛ اما نتیجه‌ی کار که به‌‌ چشم دیدیم بسيار زيباتر از آن چيزي بود كه در ذهن داشتيم.

شيناري؛ مطالعه‌ی حركتی دائمی

شيناري با درب موتور کشیده‌اش، طراحی اتاق در جهت عقب، سقف کوتاه، سپرهاي بزرگ و سطوح تغییریافته به‌گونه‌اي طراحي شده كه به‌نظر مي‌رسد همواره در حال حركت است؛حركتی بسيار سريع. ‌علاوه بر این، اتاق شيناري الهام گرفته از ماشين‌هاي مسابقه‌اي قرن 21 بوده و به‌گونه اي طراحي شده كه گويي مختص راننده است.

فضاي لوکس اختصاصي براي مسافران طراحي شده است اما این فضا هيچ‌گونه مزاحمتي براي راننده در حين رانندگي ايجاد نمي كند.

شیناری خودروی مفهومی جدید و جذاب شرکت مزدا است با ظاهری اسپورت و عضلانی. اين خودرو‌ بینشی روشن از طراحی آتي شرکت مزدا را نشان مي دهد. خودروی شیناری همچنین· مهارت· و هنر طراحان و سازندگان شرکت مزدا كه آن را خلق کرده‌اند به نمايش مي‌گذارد.

این خودرو علاوه بر اينکه ويژگي جذب و کشش مشتری را دارد حاصل بینشی نو در شرکت مزدا است که يك فرآيند خلاقانه كاملاً جديد را در درون صنعت خودروسازي جهان به وجود ‌آورده است.

اين اولين خودروي شرکت مزدا است كه با شعار «کودو(Kodo): روح حرکت» عرضه می‌شود و خالق این زبان جديد مدیر طراحی شرکت مزدا ايكومائِدا·········· (Ikuo Maeda)است.

طرح و فکر مزدا هميشه مطالعه‌ی حركت بوده است. طرح‌های اسپورت مدل‌هایی نظیر Rx-8 يا مزدا5 با ایده‌ی طراحی ناگار(Nagar) یا «پویایی» يك ويژگي منحصر به فرد دارد: طراحی آنها به‌گونه‌ای است كه در حال حركت يا آماده به حركت به‌نظر مي‌رسند؛ حتي زماني‌كه آنها را پارك كرده‌ايد.

اين ایده‌ای است كه آقای مائِدا و تيمش در آينده بیشتر توسعه خواهند داد. ياسوشي ناكاموتا (Yasushi Nakamuta)، مدیر استوديوي طراحي شركت يوكوهاما، معتقد است كه كودو بیانگر «حركت و جریانی زنده» است.

براي درک ماهيت كودو، مائدا از فرآيند سنتي طراحي خودرو کمک گرفته است؛ فرآيندی که با طراحي منظم بر مبناي رقابت و توسعه شكل خودرو آغاز می‌شود. ولي جالب اينكه وی در این مرحله نمی‌خواست نتیجه کارش شبیه خودرو باشد.

ایکو مائِدا با تلاش براي ثبت حرکت در یک لحظه و خلق شكلي در لحظه‌ی خاص، که همان منشاء احساسی طرح است، ساخت و توسعه شيناري را آغاز کرد. او براي شروع طرح اوليه به‌جاي اینکه از تیم طراحان بين‌المللي‌ استفاده کند و بلافاصله به سراغ طراحی شیناری برود، ابتدا گروهي از متخصصان طراحی و نمونه‌سازی با گِل را در شرکت مزدا انتخاب كرد. وی اهداف اصلي كودو را با تک‌واژه‌هایی که مد نظرش بود براي آنان توضیح داد تا طراحان حالت‌هایی را كه براي طراحي خودرو به دنبال آنها بود با گِل درست کنند. این حالت‌ها عبارتند بودند از «سرعت»، «کشش» و « جذابیت و شیفتگی».

آقای ناكاموتا دراین‌باره می‌گوید:

«درنظر داشتیم حس حرکت و قدرت را با حس انرژي که آماده‌ی رهاشدن است خلق کنیم؛ حالتی شبیه چيتاي آماده‌ی پريدن يا شمشیرزن ژاپنی (کِندو) آماده برای حمله‌کردن . طراحان و قالبگران ما بهترين‌ها در دنيا هستند. لذا ابتدا طراحان متخصص شکل‌دهی قالب روی گِل را· كنار هم جمع كردیم تا با استفاده از مهارت و صنعتگري آنها کار جدیدی ارائه دهیم.

کار طاقت‌فرسایی بود. ابتدا از طراحان خواستيم ماهيت كودو، یعنی همان حركت ديناميك و سرعت، را روی گِل طراحی کنند اما نه به شکل بدنه‌ی ماشین.

سپس روي· انتقال ماهیت حرکت‌های چیتا روی گِل تمركز كرديم.»

در اين مرحله بود كه مائدا طراحان را با قلم‌ها، ماژيك‌هاي جادويي و رایانه‌هايشان گردهم آورد. از استوديوهاي طراحي مزدا در ژاپن، آمريكا و اروپا خواسته شد تا طرح‌هایی را برای ارائه این خودرو دهند تا به عموم معرفي شود. وی يك كوپه چهار در را به‌عنوان خودروی كودو که بايد براي نخستين بار به دنيا معرفي شود انتخاب كرد كه برگرفته از حرکت ذاتی مزداست.

shinari3

اين استوديوها روي پيشنهادهایی كه دفتر مركزي پذیرفته بود به‌دقت كار كردند. بازهم از متخصصان کار با قالب‌های گلی خواسته شد تا از میان طرح‌های پیشنهاد شده، طرح یا طراح مورد نظرشان را انتخاب كنند تا با همکاری آنان طرح‌ها را به شکل سه‌بعدي درآورند.

در نهايت يك طرح از میان بقيه انتخاب شد. طرحی که آقای چويانگ دوك··· (Cho Yong Wook) ارائه داد. وی قبلاً با مائدا در پروژه‌ی مزدا 2 همكاری كرده بود.

طرح کلی آقای چو درباره‌ی پیوستگی و کشیدگی اتاق از جلو به سمت عقب بود؛ حركتی صعودی به طرف عقب خودرو براي ايجاد حالت شكارچی كه آماده‌ی پريدن و شکار است. در طرح او چراغ‌ها از چشم انسان يا حيوان الهام گرفته شده است.

وی مي‌گويد: «در اين خودرو تمايل به دويدن دیده می‌شود. اميدوارم با دیدن این خودرو این حس در شما القا شود كه اين ماشين زنده است و زير پوست سرد خود، خون گرمی جریان دارد.»

ایده‌ی آقای چو در اندازه‌ی واقعی به شکل یک ماکت گِلی درآمد و سپس به شکلی باورنکردنی طرح سه‌بعدی آن ‌با جزئیات کامل در رایانه طراحی شد و به طراحان اجازه داد تا شیناری را به شکل خودروی واقعی بسازند. بدین ترتیب، اين طراحي‌های سه‌بعدی زيبا و سینمایی ماهیت واقعی خودروي شيناري را نشان داد.

تيم تخصصي خودروسازان با استفاده از ماکت كامل بدنه‌ی گلی و مدل‌هاي رایانه‌ای· بدنه‌ی نهايي را ساختند. همزمان، مهندسان روي استحكام و زیرساخت‌های خودرو كار کردند. شيناري خودرويي است که معنی واقعی حركت و پویایی در آن دیده می‌شود، گرچه جزئيات موادِ به‌کار رفته در بدنه‌ی زيبای آن هنوز یک راز است.

در این اثنا، در استوديوي مزدا در ايروين (Irvine) كاليفرنيا، مدیر طراحي درك جنكينز (Derek Jenkins) تيم خود را موظف کرد فضاي داخلي را برای خودرو طراحی کنند تا مفهوم kodo را دربرداشته باشد.

او مي‌گويد: «سرعت از خطوط گسترده‌ی بلندي ایجاد می‌شود که در بخش بيروني منعکس می‌شود و نمود پیدا مي‌كند. اين كشش و زیبایی مديون صنعتگران و مواد باارزش به‌کار رفته در آن است و اين جذابیت از اتاق کشیده و خميده، سبك، باز و جادار حاصل مي شود.»

جولين مونتوس(Julien Montousse)· طراح داخلي فرانسوی با دقت به جمله‌ها و واژه‌های جنكينز گوش داد و پس از درک آن‌ها يك اتاق اسپورت و در عين حال لوكس خلق كرد.

او مي‌گويد: «اين خودرو سريع، تكنيكي و مدرن است. ما مي خواهيم راننده در عين تمركز كامل روي جاده در هنگام رانندگي، احساس راحتي به‌اندازه‌ی ساير سرنشينان داشته باشد.»

بخش داخلي دست‌ساز این خودرو تركيبي است از مواد با كيفيت بالا، از آلومينيوم فشرده‌ی به‌كار رفته در ماشين‌هاي مسابقه‌اي گرفته تا چرم‌هاي لوكس و چوب‌هاي مرغوب. تجهیزات به‌کار رفته در شیناری القاکننده‌ی احساس صنعتی و مکانیکی برجسته‌ای است كه برگرفته از بهترين ساعتهاي سوئيس مي باشد.

اين خودرو بسيار شيك و در عين حال هوشمند است. تجهیزات ارتباطی داشبورد (HMI)· ‌این خودرو داراي سه ويژگي تجاري، تفریحی و ورزشي است كه كاربردهاي متفاوتي را با توجه به وضعیت راننده به او ارائه مي‌دهد؛ از اينترنت گرفته تا انتخاب موسيقي و كنترل حركت.

درست مثل قسمت خارجي، مجموعه‌ای از مدل‌هاي گِلی و ديجيتالی بخش‌هاي داخلي قبل از مونتاژ دقيق نهايي داخل خودرو ساخته شد.

آقای ناکاموتا می‌گوید: «ما با تيم آمريكايي همكاري بسيار نزديكي داشتیم و مدل‌هاي سه‌بعدي را از طرح‌هاي اوليه‌ی آنها ساختيم و تصاویر دیجیتالی سه‌بعدی تمام بخش‌ها را (تا 200 بخش) طراحی کردیم. ولي بخش داخلی به‌واقع در كاليفرنيا ساخته شد و ما بايد بخش داخلي و خارجي را كنار هم قرار می‌داديم.»

گرچه تيم‌هاي طراحي در بخش‌هاي مختلف اقيانوس آرام به‌طور مدام باهم در تماس بودند و بخش داخلي بر مبناي طرح kodo بود، اما لحظه‌اي كه قرار شد بخش داخلي و خارجي در کنار هم قرار بگیرند لحظه‌ی پرتنشی· بود. اما آنها به‌طور کامل کنار هم قرار گرفتند و درنهايت شش ماه پس از شروع پروژه، شيناري تکمیل‌شده و موفق به حرکت شد.

ناكاماتو مي‌گويد: «احساس بسيار خوبي بود. وقتي شیناری واقعی را دیدیم، متوجه شدیم که رؤيا به حقيقت پيوسته است. ما از سی‌جی‌آی (CGI) (تصوير توليد شده توسط كامپيوتر) ایده‌ی خوبي به‌دست آوردیم؛ اما نتیجه‌ی کار که به‌‌ چشم دیدیم بسيار زيباتر از آن چيزي بود كه در ذهن داشتيم.

shinari4

شيناري؛ مطالعه‌ی حركتی دائمی

شيناري با درب موتور کشیده‌اش، طراحی اتاق در جهت عقب، سقف کوتاه، سپرهاي بزرگ و سطوح تغییریافته به‌گونه‌اي طراحي شده كه به‌نظر مي‌رسد همواره در حال حركت است؛حركتی بسيار سريع. ‌علاوه بر این، اتاق شيناري الهام گرفته از ماشين‌هاي مسابقه‌اي قرن 21 بوده و به‌گونه اي طراحي شده كه گويي مختص راننده است.

فضاي لوکس اختصاصي براي مسافران طراحي شده است اما این فضا هيچ‌گونه مزاحمتي براي راننده در حين رانندگي ايجاد نمي كند.