Mazda | گروه بهمن
Mazda

Mazda

جوجیرو ماتسودا بنیانگذار شرکت خودروسازی مزدا با الهام از اهورامزدا و با توجه به تشابه اسمی نام خانودگی اش با کلمه مزدا، این نام را برای محصولات خود برگزید. این شرکت که در ژاپن  به نام ماتسودا نیز شناخته می‌شود و فلسفه نامگذاری آن برگرفته از خدای خرد، اندیشه و هماهنگی است، به عنوان منشاء هر دو تمدن شرقی - غربی و همینطور به عنوان نمادی از فرهنگ خودرویی شناخته می شود و این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام پذیرفته است.
شرکت مزدا به عنوان تولید کننده ابزار و ماشین آلات در سال ۱۹۲۰ پایه گذاری شد و تا سال 1929 به این تولیدات ادامه داد. دو سال بعد به تویو کوگیو تغییر نام داد و اولین سری از کامیون های خود را برای صادرات به چین  تولید کرد و از سال ۱۹۳۱به تولید خودروهای سواری پرداخت. مزدا در طول جنگ جهانی دوم به عنوان سازنده ادوات نظامی فعالیت نمود و در سال 1960، اولین اتومبیل سواری دو سرنشین خود را عرضه کرد. شرکت تویو کوگیو در سال 1967، مزدا 110s را تولید و در سال 1970 صادرات محصولات خود به ایالات متحده را آغاز کرد.
در اواخر دهه 1970محصولات جدید شرکت از جمله مزدا 323 و مزدا 626 به بازار عرضه شدند. مدل اسپرت  RX7با فناوری انحصاری و دینامیک رانندگی منحصر به فرد خود به شهرت و افزایش فروش شرکت کمک کرد و به عنوان نمادی از خودروهای اسپرت ژاپنی با فناوری موتور وانکل شناخته شد. شرکت فورد در 1979، 25 درصد از سهام شرکت تویو کوگیو را خرید و در سال 1981 شرکت مزدای آمریکای شمالی تاسیس شد و در 1984، تویو کوگیو به شرکت ماشین سازی مزدا تغییر نام داد. سه سال بعد این شرکت در میشیگان آمریکا، کارخانه ای تاسیس کرد که علاوه بر اتومبیل های سواری به تولید قطعات یدکی اتومبیل های شرکت فورد می پرداخت.
شرکت مزدا به عنوان اولین و قدیمی ترین شریک تجاری گروه بهمن از سال 1378 ابتدا سواری مزدا 323 F  و 323 GLX  را تولید کرد، سپس با عرضه سواری مزدا 323 FLتا سال 1386 در پنج تیپ و با موتور 1600 سی‌سی توانست فروش خود را گسترش دهد، همچنین در سال 1386 نیز با عرضه مدل موفق مزدا 3 و به دنبال آن هاچبک پرطرفدار مزدا 2، به عنوان یکی از موفق ترین شرکای تجاری در صنعت خودرو ایران شناخته شد.
در سال2015 کمپانی مزدا توافقنامه همکاری طولانی مدت با شرکت تویوتا منعقد نمود که بر این اساس این دو خودروساز پیشرو، متعهد به اشتراک پیشرانه، سیستم های سوخت هیدروژنی، تکنولوژی موتورهای هیبرید و طرحهای توسعه ای در زمینه پروژه های آینده نگرانه صنعت خودرو شدند. از سال 2006 تا کنون محصولات مزدا همواره به عنوان کاندیدای خودروهای سال اروپا و آمریکای شمالی به لیست فینالیستها راه یافته و در سال 2008 مزدا 2 (نسل 3) و در سال 2016 MX-5 (نسل 4) به این عنوان دست یافته اند.
پیشرانه های Skyactive مزدا به عنوان یکی از پیشرفته ترین موتورهای خودروسازان دنیا شناخته می شود وSkyactiv-X جایزه نوآورانه ترین فناوری موتوری در سال 2020 را به خود اختصاص داده است . استراتژی اصلی مزدا برای آینده صنعت خودور حرکت به سمت ایجاد برندی در کلاس خودروهای  Premium و همچنین سرمایه گذاری برای توسعه خودروهای الکتریک می باشد. 
 در زمینه طراحی خودرو نیز مزدا از جمله خودروسازان صاحب سبک می باشد که همواره به ارائه زبان های طراحی منحصر به فرد خود پرداخته است، KODO Design به عنوان آخرین زبان طراحی این خودروساز شناخته می شود که مزدا در توصیف آن معتقد است که یک اتومبیل صرفاً یک توده از فلز نیست و هدف از طراحی هر خودروی مزدا ایجاد یک رابطه عاطفی بین ماشین و سرنشین آن می باشد، همانند وجود یک پیوند عمیق بین سوارکار و اسب او و" KODO DESIGN" پیگیری چنین شکلی از ارتباط است. مزدا متعهد به توسعه بیشتر "KODO DESIGN"  و ایجاد تفسیری از "ظرافت باز تعریف شده" است که ریشه در زیبایی شناسی ژاپنی دارد.